اینترنت اشیا در پزشکی و سلامت

اینترنت اشیا در پزشکی و سلامت

با اتصال تجهیزات پزشکی و سلامت به اینترنت، اینترنت اشیای پزشکی شکل می‌گیرد،اینترنت اشیا پزشکی (به انگلیسی : IOMT) ، عبارت است از مجموعه ای از لوازم و وسایل پزشکی که از طریق شبکه بین المللی اینترنت به شبکه سیستم های داخلی سلامت و پزشکان متصل می شوند. از طریق IOMT ، داده های سلامت فرد در یک پایگاه داده بر روی اینترنت مانند  Amazon Web Services ذخیره شده و در اختیار سازمان و یا افراد مربوطه مانند پزشکان ، پرستاران و یا سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرد با بهره‌گیری از IoT در حوزه سلامت هزینه‌های درمان کاهش یافته و خدماتی به‌روزتر به بیماران و پزشکان عرضه می‌شود.

در ابتدا با یک مثال ساده موضوع کلی بحث را به طور مختصر توضیح می دهیم تا شما را با کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی آشنا کنیم . چندی پیش فردی در آمریکا ، به طور ناگهانی غش کرد و بر روی زمین افتاد . سپس علائم حیاتی خود را از دست داده و به سمت مرگ پیش می رفت . در این هنگام ساعت اپل (Apple watch) سریعا به طور کاملا اتوماتیک با پلیس تماس گرفته و با رسیدن نیروهای امدادی باعث نجات وی شد . این ساعت پس از متوجه شدن کاهش ناگهانی ارتفاع در اثر سقوط و همچنین چک کردن علائم حیاتی مانند نبض فرد ، متوجه این موضوع شده بود.

در ادامه به وسایل روزمره ای اشاره میشود که به شبکه جهانی اینترنت متصل شده اند و در حوزه سلامت ، اطلاعاتی را ذخیره و تحلیل میکنند.

مسواک متصل به اینترنت

مسواک متصل به اینترنت

نخستین مسواک متصل به اینترنت در نمایشگاه پزشکی و سلامت کالاهای الکترونیک در لاس‌وگاس رونمایی شد.این محصول جدید از طرف شرکت فرانسوی «کولیبری» با شعار تبلیغاتی “هوشمندانه مسواک بزنید” عرضه شده و بنا به گفته یکی از مدیران این شرکت با هدف نوآوری در بهداشت دهان و دندان اختراع شده است.در این مسواک جدید  حسگری کار گذاشته شده که میزان زدوده شدن جرم در هر نوبت مسواک‌زنی را ثبت می‌کند. این اطلاعات سپس برای مقایسه و اقدام به صورت بی‌سیم به یک تلفن هوشمند منتقل می‌شود تا به طور مثال والدین ازنحوه مسواک زدن کودکان خود و میزان جرم بر روی دندان‌های آنها مطلع شوند.

اورال بی معمولا به‌صورت پیوسته، مسواک‌های الکتریکی جدید و بهبودیافته‌ای را به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در CES 2020 از محصول جدید خود، Oral BIOرونمایی کرد؛ مسواک هوشمندی که مجهز به محرک مغناطیسی برای کاهش صدای موتور و مجهز به حسگرهایی است که مقیاس دهان را دریافت می‌کنند. این مسواک همچنین دارای اپلیکیشن راهنمای هوش مصنوعی است که به کاربر در پاکسازی کل دهان کمک کرده و از وی درباره‌ی سلامت لثه سؤال می‌کند.مسواک iO دارای حالت‌های مختلف پاکسازی و یک حسگر فشار است که به کاربر درباره‌ی فشار واردشده بر دندان‌ها و لثه‌ها هشدار می‌دهد. این مؤلفه اهمیت زیادی دارد زیرا بسیاری از افراد به‌شکلی ناخواسته، لثه‌های خود را از بین می‌برند.

مسواک Colgate Plaqless Pro از بهترین امکانات مسواک‌های الکتریکی برخوردار است، یک حسگر در این مسواک کار گذاشته شده است که کاربر را از پاکسازی پلاک‌های دندانی پس از مسواک آگاه می‌کند، بنابراین بیش از هر مسواک هوشمند دیگری از تشکیل پلاک جلوگیری می‌کند. مکانیزم آشکارساز پلاک از طریق نور زیر سر مسواک عمل می‌کند و رنگ پلاک در آن آبی است. حسگر مناطق آبی را پیدا کرده و از ناپدید شدن آن‌ها پس از مسواک زدن مطلع می‌شود. پس از حذف موفق پلاک، نور به رنگ سفید درمی‌آید و سپس به بخش دیگری از دهان منتقل می‌شود. به‌گفته‌ی شرکت کلگیت، مسواک Plaqless Pro اولین مسواک مجهز به قابلیت آشکارساز پلاک است.

تحلیل عادت‌های سلامت دهان در اپلیکیشن همراه مسواک، برای افرادی که عاشق ردیابی پیشرفت شاخص‌های سلامتی خود هستند، قابلیت سودمندی است و باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان و پیشگیری های هوشمندانه میشود.

مسواک Playbrushدرحال توسعه یک ابزار هوشمند است که می‌تواند مسواک را به یک کنترل‌کننده بازی ویدیویی برای کودکان تبدیل کنند. در واقع کودکان می‌توانند با مسواک زدن، مراحل بازی را پیش ببرند و این موضوع، عاملی ترغیب‌کننده برای مسواک زدن مرتب و صحیح برای کودکان است.اولین نسخه این تجهیزات در سال ۲۰۱۵ ارائه و برای اولین بار در کشورهای اتریش، آلمان و انگلستان راه‌اندازی شد. وتا پایان سال۲۰۱۶ ، Playbrush در بیش از۲۵  کشور در دسترس قرار گرفت.

لیوان Vessyl

لیوان Vessyl

Vessyl فقط یک لیوان نیست، این یک دستگاه انقلابی هوشمند است که مایع هایی را که در آن قرار داده اید را تجزیه و تحلیل می کند تا به شما بگویند که شما چه نوشیدنی دارید. علاوه بر این، حتی می تواند محتویات رژیمی مانند شکر، پروتئین، کالری، چربی، کافئین را به شما نشان دهد،حتی نام نوشیدنی را مشخص کند. پس از آنکه تمام نتایج را دریافت کردید می‌ توانید آنها را به گوشی هوشمند خود ارسال کنید.

جعبه قرص آنلاین

جعبه قرص آنلاین

جعبه های مخصوص نگهداری قرص به اینترنت متصل می شوند و به یادآوری موعد قرص‌ها برای فرد پرداخته و همچنین می‌توانند در زمان پایان یافتن داروها، از طریق آنلاین یک نسخه جدید سفارش دهند.