برترین بیمارستان های هوشمند دنیا

برترین بیمارستان های هوشمند دنیا

بیمارستان‌های هوشمند با امکانات مدرن که دنیای فیزیکی و دیجیتال را با هوشمندی به هم متصل می‌کنند، طراحی شده‌اند تا بازدهی بهره برداری از منابع و بهره‌وری تیم‌های پزشکی و درمانی را برای ارائه خدمات بهتر به بیماران افزایش دهند.  بیمارستان های هوشمند ترکیبی از تجهیزات به‌روز و کنترل از راه دور ، سنسورهای متصل و یکپارچه در بستر اینترنت اشیا و محاسبات ابری و هوشمند است.در ادامه به معرفی برترین بیمارستان های هوشمند دنیا و امکانات و خدمات آن ها میپردازیم.

Guy’s and St. Thomas’, UK

این دو بیمارستان در لندن سیستم های جراحی داوینچی را در سال 2004 با کمک رباتیک برای کمک به اقدامات اورولوژی معرفی کردند. اخیراً این سیستم به سیستم جراحی Vinci “Si” ارتقا یافته است ، یک روبات پیشگام با چهار بازو و یک کنسول دوگانه که امکان کار همزمان دو پزشک را فراهم می کند. سیستم داوینچی مجهز به دید سه بعدی است که ده برابر تقویت شده است ، و مچ های کوچکی دارد که چاقوها را بدون لرزش کار در دست میگیرد و جراحی را انجام می دهد ، و از طریق سوراخ های ریزی در بدن وارد می شود و زخم های شدیدی ایجاد نمی کند.هر دو بیمارستان از فناوری لمسی برای به حداقل رساندن خطر عفونت استفاده می کنند.بیمارستان های گایز و سنت توماس بیشترین عمل جراحی رباتیک را در انگلیس انجام می دهند ، حدود 400 مورد در سال است.

Gleneagles Medical Center, Singapore

متخصصان گلینگل در جراحی های ستون فقرات و مغز و اعصاب ، از رباتیک و هوش مصنوعی برای این کار بهره مند می شوند. استفاده پیشگامانه آن ها از فناوری باعث شده است که به عنوان یکی از بهترین بیمارستان های جنوب شرقی آسیا شناخته شود.

ربات های حمل و نقل از سال گذشته در این  بیمارستان کار می کنند ، اسناد ، داروها ، نمونه ها و ملحفه را جابجا می کنند. همچنین پنج ربات در این مرکز برای کمک به توزیع وعده های غذایی وجود دارد و برای موارد اضطراری با سیستم اعلام حریق بیمارستان در ارتباط هستند. و ازطریق این دستگاه ها و ربات ها ، پزشکان می توانند با بیمارانی که به زبان مادری خود زبان های بنگالی ، هندی ، مراتی ، تامیل و تلوگو صحبت می کنند ارتباط برقرار کنند و این ربات ها رایگان و همزمان و تخصصی کار ترجمه را برای پزشکان و بیماران انجام می دهند.

بیمارستان بعدی قصد دارد از ربات ها برای جابه جایی اجسام سنگین تر مانند تخت های بیمار استفاده کند. همچنین در حال تحقیق درباره نقش ربات ها برای تعامل مستقیم با مردم هستند. به عنوان مثال ، روبات ها می توانند از بیماران  در حالی که منتظر دیدن پزشک هستنداطلاعاتی بگیرند.ویا به عنوان مثال ربات ها می توانند محل دقیق تومورها را مشخص کنند که در هنگام جراحی آسیب کم تری وارد شود.

Johns Hopkins Hospital, USA

جان هاپکینز در بالتیمور ، یکی از بهترین بیمارستان های شناخته شده در جهان است و  از فناوری پیشرفته جراحی استفاده می کند و دارای یک “مرکز فرماندهی” است که به مدیریت تخت ها ، کارمندان و اعزام آمبولانس ها کمک می کند. جان هاپکینز دارای مرکز جراحی رباتیک با بیشترین حجم در منطقه آتلانتیک میانی است، جراحی با ربات به دلیل این که کنترل ودقت بالاتری دارد می تواند به بیماران مبتلا به تومورهای کبد ، لوزالمعده یا روده بزرگ و راست روده کمک کند تا یک روش دقیق و بهبود سریع داشته باشند.

یک سیستم رباتیک جدید که توسط محققان جان هاپکینز طراحی شده است ، ممکن است به بیمارستان ها کمک کند تماس کارکنان با بیماران COVID-19 محدود شود بدین صورت که سیستم رباتیکی به کارمندان پزشکی امکان استفاده از راه دور را می دهدکه دستگاه های بخور و سایر دستگاه های کنار تخت از خارج از بخش های مراقبت ویژه بیماران مبتلا به بیماری های عفونی مانند COVID-19 تنظیم و کنترل شوند.

St Oavs Hospital, Norway

بیمارستان St Olavs در شهر Trondheim نروژ از فناوری بی سیم استفاده گسترده ای می کند. کارکنان مجهز به تلفن و تبلت بی سیم هستندو از این طریق دارو و آزمایشات را تجویز می کنند ، این بیمارستان از نزدیک با دانشگاه علم و صنعت نروژ همکاری می کند و آنها را قادر می سازد تا روش های جدید را پیاده سازی کنند.

Upper River Valley Hospital, Canada

بیمارستان Upper River Valley (URVH) به عنوان یکی از 30 بیمارستان پیشرفته از نظر تکنولوژی در جهان ذکر شده است این بیمارستان از فناوری های سازگار با محیط زیست استفاده می کند و به لطف سیستم مستندات الکترونیکی ، کاملاً بدون کاغذ است. همچنین این امکان را فراهم می کند تا اطلاعات بیمار به سرعت و در صورت نیاز در داخل و خارج بیمارستان به اشتراک گذاشته شود.

برترین بیمارستان های هوشمند دنیا

Cleveland Clinic, USA

کلینیک کلیولند در اوهایو در سال 2016 با مایکروسافت همکاری کرد تا از کورتانا ، دستیار هوش مصنوعی برای شناسایی بیشترین بیماران در ICU استفاده کند. این تجزیه و تحلیل داده ها به کارکنان بیمارستان امکان می دهد فوریت های پزشکی را قبل از وقوع شناسایی کنند.سیستم عظیم و مشهور کلینیک کلیولند ، بخش مهمی از ساخت اینترنت اشیا را به خود اختصاص داده است و سیستم مدیریت ساختمان یکپارچه آن به کلینیک این امکان را می دهد تا تقریباً به تمام آن ساختمان ها از طریق اینترنت متصل شود  و سیستم ها را کنترل کند از جمله آسانسور و سیستم لوله پنوماتیک ، که برای حمل نمونه ها و داروها استفاده می شود. همه این اطلاعات به یک مرکز فرماندهی مرکزی در پردیس اصلی کلیولند می رسد که دارای 22 صفحه تلویزیون است. پلتفرم اینترنت اشیا به کلینیک این امکان را می دهد تا تمام کنترل های مختلف و اختصاصی را در یک سیستم عامل قرار دهد. این سیستم همچنین امکان نظارت راحت بر زنگ هشدار بر امکانات در شب ها و آخر هفته و پاسخ سریع را فراهم می کند.

سیستم کلینیک دارای حسگرهای زیادی است همه چیز از رطوبت و دمای موتور تا دمای هوا تخلیه و برگشتی را بررسی و کنترل می کند که این سنسور ها بیش از 500000 نقطه داده را پوشش می دهند. بنابراین اگر خللی رخ دهد می توانند آن را خیلی سریع ردیابی کنند. مدیران این بیمارستان اظهار داشته اند: هدف این است که همه سیستم های نرم افزاری با یکدیگر صحبت کنند ، به طوری که اگر مثلاً یک کنترل کننده هوا زنگ هشدار را ارسال می کند ، به طور خودکار یک سفارش کار الکترونیکی ایجاد  کند.و زمانی که از انبار وسیله ای آورده می شود سیستم و سنسورهای انبار متوجه می شوند و سفارش کالا ها را می دهند که انبار کمبودی پیدا نکند.در این بیمارستان تمام کارها بدون کاغذ صورت میگیرد

Fortis Memorial Research lnstitute, India

این بیمارستان در بنگلور پیشگام تعدادی از فن آوری های جدید است. در اینجا هوش مصنوعی برای غربالگری افراد از نظر دیابتی استفاده می شود ،علاوه بر این ، یک فناوری پیشرفته اسکنر ICT می تواند تصویری از کل قلب را فقط در دو ضربان قلب ثبت کند واین بیمارستان از اولین بیمارستان هایی بود که از تصویربرداری MRI با پهنای باند دیجیتال استفاده کرد.

Saratoga Hospital, USA

بیمارستان Saratoga در نیویورک دارای 10 مجموعه عملیاتی پیشرفته است. در سال 2015 ICU جدیدی با پمپ های IV هوشمند افتتاح نمود که به محض تغییر وضعیت بیمار به کارکنان هشدار می دهد.که در آن زمان پیشرفته ترین سیستم نظارت بر بیمار در منطقه بود.تحقیقات نشان داده است که 66٪  بیماران ایست قلبی علائم و نشانه هایی را تا 6 ساعت قبل از وقوع نشان می دهند اما پزشکان فقط 25٪ از موارد را مطلع می کنند. این بیمارستان از سیستم Philips IntelliVue Guardian Solution برای اطلاع و هشدار از وضعیت بیماران استفاده میکند تا سریعا متوجه وضعیت نامطلوب بیماران شود.

مانیتورهای بیمار Philips IntelliVue MP5SC در هر واحد کنار تخت نصب شده است که علائم حیاتی  در ایستگاه مرکزی ردیابی می شود . این سیستم به پزشک کمک می کند تا علائم ظریف نامطلوب  را تشخیص دهد ، محاسبات EWS به صورت خودکار انجام می شود و به ارائه دهندگان مراقبت هشدارمی دهد. .در دوران کرونا این بیمارستان از طریق تماس تصویری بسیاری از ویزیت های پزشکان راانجام داده است.

Houston Methodist Hospital

بیمارستان هیوستون، یک رهبر در زمینه رباتیک ، به ویژه برای جراحی ها است. از یک رابط رباتیک برای کنترل ابزارهای جراحی استفاده می شود تا یک نمای سه بعدی بزرگ شده برای جراح ایجاد کند. هر ساله جراحان بیمارستان صدها عمل رباتیک را برای درمان انواع بیماری ها و تومورها انجام می دهند.

در این بیمارستان از ربات ها به عنوان نیرو حفاظتی هم استفاده می شود وهر دو ربات از قابلیت های فیلمبرداری 360 درجه و دوربین های حرارتی برخوردار هستند و به پرسنل امنیتی نگاهی پیشرفته به مناطق گشتی می دهند. آنها همچنین به یک سیستم صوتی دو طرفه مجهز شده اند که امکان برقراری ارتباط با پرسنل امنیتی را فراهم می کند و همچنین به کارکنان امکان می دهد در موارد اضطراری پیام های صوتی از قبل ضبط شده و زنده را برای بازدیدکنندگان و کارکنان پخش کنند. هر دو ربات دارای یک دکمه اضطراری هستند که هر کسی می تواند برای ارتباط مستقیم با پرسنل امنیتی زنده در هر زمان آن را فشار دهد. آنها به اجتناب از اشیا و ناوبری هوشمند مجهز شده اند ، که به آنها کمک می کند محیط خود را درک کنند و تصمیمات هوشمندانه ای برای مانور دادن به مکان مورد نظر خود بگیرند.و همچنین با حداکثر سرعت سه مایل در ساعت میتوانند عملیات تعقیب را انجام دهند.این ربات ها اطلاعات واقعی در مورد مشکلات احتمالی یا تهدیدهایی را که به افسران در تصمیم گیری بهتر و آگاهانه کمک می کند ، ارائه می دهند. علاوه بر این آن ها به بیماران و بازدید کنندگان در یافتن محل مورد نظرخود کمک می کنند.پاسخ به این روبات ها  در بیمارستان متدیست هوستون بسیار مثبت بوده است.