عینک هوشمند

 

عینک هوشمند در تعدادی از بیمارستان های آمریکا استفاده می شود ، بیماران مرکز پزشکی بوستون آمریکا، که در واقعی یکی از بزرگترین بیمارستان‌های این کشور است هنگام مراجعه به بخش اورژانس این مرکز، با صحنه‌ای جالب روبرو می‌شوند. پزشکان این مرکز در اقدامی جدید، از عینک‌های هوشمند گوگل استفاده می‌کنند.این پزشکان به واسطه استفاده از این گجت پوشیدنی جدید می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به مراجعه به تبلت یا لپ‌تاپ، اطلاعات پزشکی بیمار را که بر روی QR Code در کنار تخت وی موجود است بخوانند. این کد از طریق نرم‌افزار ویژه این بیمارستان، با تغییر بیمار، به روز رسانی می‌شود و شامل اطلاعاتی از قبیل نتایج آزمایشات، اطلاعات مرتبط با علائم حیاتی و دیگر اطلاعات ضروری بیمار است. Steven Horng یکی از پزشکان این مرکز از تجربه کاری خود با این عینک می‌گوید: (یکی از بیماران من خونریزی شدید از ناحیه سر داشت. این عینک بلافاصه اطلاعات آلرژیک این بیمار را به همراه داروهای مصرفی وی به من نمایش داد. این مطلب باعث شد، در عوضِ مراجعه به لپ‌تاپ، وقت خود را برای درمان بیمار بگذارنم.) ، برای تامین امنیت اطلاعات کاربران، این مرکز پزشکی، کلیه قسمت‌های عینک که با سرورهای گوگل در ارتباطند را جایگزین کرده و همه اطلاعات در پشت فایروال‌های این مرکز پزشکی محفوظ باقی می‌مانند.

کمپانی آمریکایی وزیکس (Vuzix)، عینک هوشمندی با مدل M400 طراحی کرده است که دارای ویژگی هایی نظیر،ضد آب و ضد بخار است که برای طیف گسترده ای از کاربرد ها مخصوصا در مواردی که بیشتر به ایمنی و دوام نیاز است، مانند تدارکات انبار، ساخت، خدمات صحرایی و پزشکی از راه دور، بهینه سازی شده است. این عینک هوشمند علاوه بر نقش خود در جراحی، می تواند در بخش مراقبت های ویژه (ICU) به منظور امکان مشاوره پزشک به پزشک، در اتاق اورژانس برای اتصال کادر پزشکی با متخصصان پزشکی و برای آموزش بالینی از راه دور مناسب باشد.

محققان دانشگاه آکسفورد یک عینک هوشمند طراحی کرده اند که می توانند برای هزاران فرد نیمه نابینا در سرتاسر جهان امکان دیدن اجسام و افراد را فراهم آورند.این عینک هوشمند دارای دوربینهای کوچک و رایانه ای جیبی هستند و هنگامی که فرد نابینا در حال نزدیک شدن به یک جسم یا یک فرد است به وی هشدار می دهند.به این شکل افراد نابینایی که قدرت دیدن هاله ای از نور را دارند با استفاده از این عینک هوشمند می توانند با راحتی بیشتری در مناطق پر جمعیت راه رفته، شماره اتوبوس ها و یا حتی شماره دیجیتالی که بر روی نمایشگر ماشین های پرداخت دیده می شوند را بخوانند.

دستگاه دوربین دار کوچک OrCam همچون گیره روی عینک قرار گرفته و واژه‌ها و علائم را خوانده و همچنین اشیاء و چهره‌ها را برای کاربر نام می‌برد. چشم‌پزشکان مرکز چشم دیویس دانشگاه کالیفرنیا نتایج پژوهش خود روی این دستگاه را در مجلۀ JAMA OpThalmology منتشر کرده‌اند. آنها متوجه شدند این دستگاه به طور چشمگیری توانایی خواندن بیماران که بسیاری از آن ها سالمند بودند را افزایش داد. دستگاه دوربینی OrCam به صورت آهنربایی به عینک کاربر متصل می‌شود. این دستگاه از طریق سیمی نازک به رایانه‌ای کوچک با ابعاد جیبی متصل می‌شود. رابط کاربری به صورت حداقلی طراحی شده است. پوشنده می‌تواند روی دستگاه ضربه بزند و یا به سادگی به شیء یا متنی که می‌خواهد شناسایی شود اشاره کند. مانند عینک گوگل، صدا از میان یک بلندگوی هدایت استخوانی عبور می‌کند در نتیجه تنها کاربر می‌تواند صدای دستگاه را بشنود. دستگاه بینایی OrCam متن‌ها را خوانده و چهره‌ها و اجسامی مانند اتوبوس‌ها، چراغ‌ها و علائم خیابانی و پول کاغذی را شناسایی می‌کند. این دستگاه دارای کتابخانه‌ای از اشیاء است که کاربر می‌تواند با چرخاندن اشیاء دیگر جلوی دوربین آن ها را به این کتابخانه اضافه کنند.بنا بر گزارشی، دستگاه بینایی OrCam در آمریکا، اسرائیل، انگلستان و کانادا با قیمت ۲۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

لنز هوشمند

در سال 2014، در زمینه فناوری پزشکی Google Life Science اعلام کرد که در حال کار برای تجاری کردن یک لنز تماسی است که می‌تواند سطح گلوکز را در افراد دیابتی تشخیص دهد. و در همین حال، به قدری قابل بسط و شفاف هست که باعث آزار چشم نشود یا مشکلی در دید شخص به وجود نیاورد.انعطاف پذیری این لنز، به لطف طراحی متفاوت آن به دست آمده که قطعات الکترونیکی را در محفظه های ایزوله جداگانه ای قرار می دهد. علاوه بر این، از نوعی ماده کشسان میان بخش های مختلف لنز استفاده شده که از شکستن قطعات الکترونیکی به هنگام برداشتن یا قرار دادن لنز جلوگیری می کند. این لنز تماسی هوشمند به چندین سنسور با ابعاد بسیار کوچک مجهز شده که می‌تواند به صورت لحظه‌ای سطح گلوکز در اشک را اندازه‌گیری کند. اگر مشخص شود که فرد استفاده کننده از لنز به انسولین نیاز دارد، داروهای موجود در لنز می‌توانند در زمان احتیاج، آزاد شوند. سنسور مورد اشاره، کارکردی بسیار ساده دارد: هنگامی که سطح گلوکز خون در حد نرمال باشد، یک چراغ LED روشن می ماند و وقتی یک جای کار مشکل داشته باشد، خاموش می شود. برق رسانی به لنز از طریق آنتنی نانوفیبر انجام می دهد که انرژی خود را از یک منبع انرژی محلی محلی تامین می کند.  و ضمناً تشخیص قند خون، تنها کاربرد این تکنولوژی نیست و در آینده می تواند برای مصرف دارو نیز مورد استفاده قرار بگیرد و اشخاص را از مصرف دارو به صورت خوراکی بی نیازی کند.