گجت های اینترنت اشیا در سلامت

 اینترنت اشیا در سلامت هوشمند  موضوعی است که درسالیان اخیر توانسته رشد گسترده ‎ای یابد،کاربردهای گجت های هوشمند در بهبود سلامت افراد باعث شده است تا نقش اینترنت اشیا به شکل فزآینده‎ای در سلامت جامعه افزایش یابد. کنترل بیماری‎ها و مصرف درست و به موقع دارو توانسته است اطمینان جامعه را به اینترنت اشیا افزایش دهد.اینترنت اشیا و سلامت الکترونیک ، خدمات خود را به سه دسته از افراد ارائه می‎ کنند. این دسته ‎ها عبارتند از:

  1. کاربران عمومی
  2. کاربران ورزشکار
  3. کاربران بیمار

هرکدام از دسته‎ های فوق برحسب شرایط و نیاز خود به یکسری خدمات خاص نیازمند هستند.اصطلاح “فن آوری هوشمند سلامت” ترکیبی از اصطلاح “صنعت هوشمند” با بهداشت و درمان است . فن آوری هوشمند برای اهداف بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن آوری هوشمند سلامت قادر به ضبط اطلاعات بهداشتی از سنسورها و ذخیره سازی  اطلاعات است و آنها را به طور خودکار محاسبه می کند و توصیه های شخصی یا اعمال خودکار که از اطلاعات جمع آوری شده بدست آورده است را انجام خواهد داد.

دستکش بیومتریک

دست اندرکاران مسابقات فرمول 1 در حال برنامه ریزی اند تا یک نوع دستکش بیومتریک جدید را معرفی کرده و استفاده از آن را در فصل آینده این مسابقات برای رانندگان اجباری کنند.معرفی و استفاده از این دستکش به منظور کمک به پرسنل پزشکی در راستای ارزیابی وضعیت فیزیکی رانندها به خصوص پس از حوادث و تصادفات صورت خواهد گرفت.در درون دستکش های رانندگان مسابقات فرمول یک از سال ۲۰۱۸ به بعد فناوری جدیدی قرار خواهد گرفت که ضخامت ۳ میلی متری دارد.این فناوری شامل سنسورهایی است که بر میزان ضربان قلب راننده و میزان اکسیژن خون او نظارت دارند.استفاده دیگری از این تکنولوژی در دنیای مسابقات ماشینی یافت میشود. در بعضی موارد، سنسورهای پایش بیومتریک جهت نظارت بر روی ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون و بقیه علائم حیاتی راننده به کار برده می‌شود تا گروه پزشکی مطمئن شوند که در مدت مسابقه راننده سلامت لازم را داشته باشد، چون برای ایجاد واکنش و تصمیم گیری به هنگام، شرایط سلامتی رانندگان تاثیر بالایی دارد. با استفاده از این تکنولوژی جدید، درست از لحظه ای که یک راننده مسابقه تصادف می کند، ما اطلاعات فیزیولوژیکی و بیومتریک او را دریافت می کنیم.به این ترتیب شرایط بدنی راننده تا قبل از رسیدن کمک های اولیه و مراجعه به مراکز پزشکی رصد می شود و امکان کمک رسانی بهتر و مطلوب تر افزایش می یاید.

شرکت SoIuciones Kenko در مکزیک محصول شرکتی سولوشنزکنکو، دستکش هوشمندی است که می تواند در چند ثانیه اختلالات عملکردی قلب را تشخیص دهد. این محصول مانند یک دستکش ساده است که با قرار گیری ساده حساگر در سر انگشتان آن است، که درمانگر با قراردادن انگشتان خود بر قفسه سینه بیمار، امکان دریافت ضربان و ریتم قلب و ارسال اطلاعات به ساعت هوشمند و یا دستگاه های نوار قلب سنتی و تشخیص حمله قلبی را دارد. ساعت مچی این دستگاه به هوش مصنوعی و الگوریتم های مشخصـی تجهیـز شده است که فورا فیبریلاسیون بطنی و یا تایکاردی (تندطپشی) بطنـی را تشـخیص می دهد. نوار قلب بیمار به صورت بلادرنگ به ساعت هوشمند مچی و یا به الکترودهای سانتی نوار قلب برای چاپ ارسال می شوند.

مچ بند fitbit

در حال حاضر مچ بند fitbitبه عنوان یک ابزار پوشیدنی مرتبط با اینترنت اشیا توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این مچ بندها اطلاعات زیادی را از محیط و بدن کاربران جمع آوری می کنند fitbitبرای آنالیز حرفه‌ای فعالیت‌های ورزشی مختلف است. هنگام ورزش به شکل مداوم ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند و ضمن اندازه‌گیری بسیار دقیق کالری سوزانده‌شده، تصویری واضح از تأثیر شدت ورزش روی ضربان قلب می‌دهد. سنسور شتاب‌سنج مچ‌بند، تعداد گام‌های برداشته‌شده، مسافت طی‌شده و زمان کلی ورزش را محاسبه می‌کند. علاوه‌براین ارتفاع‌سنج مچ‌بند، هنگام بالارفتن از پله‌ها و کوهنوردی ارتفاع صعود را به دست می‌آورد. با ضربه‌زدن به صفحه‌نمایش OLED مچ‌بند، می‌توان اطلاعات ذخیره‌شده را مشاهده کرد. اگر بدون تحرک باقی بمانید، یادآور مچ‌بند هر ساعت شما را تشویق می‌کند که حداقل 250 قدم راه بروید. Fitbit Charge 2 به شکل خودکار زمان خواب شما را تشخیص می‌دهد و وضعیت خواب را آنالیز می‌کند. با تنظیم ساعت بیدارباش، مچ‌بند با هشدار لرزشی شما را بیدار می‌کند. مچ‌بند فعالیت‌های ورزشی مختلف مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و حتی یوگا را به شکل خودکار پیگیری می‌کند؛ البته می‌توان به شکل دستی یک ورزش مشخص را انتخاب کرد و امکان هماهنگ شدن یک دست بند هوشمند با سایر دستگاه های بی سیم و رایانه های رومیزی وجود دارد. بنابراین می توانید اطلاعات خود را در سایر پلتفرم ها هم مشاهده کنید و نظارت کاملی بر آنها داشته باشید.

لباس‌های پوشیدنی جهت تشخیص سطح PH 

این روزها Loreal در حال آزمایش بر روی لباس‌های پوشیدنی جهت تشخیص سطح PH است. دستگاه (non-invasive) DFree از سونوگرافی برای نظارت بر عملکرد مثانه استفاده می‌کند. دستگاه‌های پوشیدنی باعث افزایش استفاده از هوش مصنوعی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال شرکتی با عنوان Current Health یک دستگاه کنترل از راه دور پوشیدنی بیمار تولید کرده است که اخیراً موفق به اخذ مجوز FDA برای استفاده در بیمارستان‌ها شده است. این شرکت می‌گوید که این فناوری با تشخیص علائم اولیه بیمار، می‌تواند به کاهش مراجعه غیرضروری او به بیمارستان کمک کند. این فناوری داده‌های فیزیولوژیکی را به همراه الگوریتم‌های اختصاصی برای تشخیص سلامت بیمار در زمان واقعی به کار می‌برد. ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی در انگلیس نظیر Dartford و Gravesham  NHS Trust از این فناوری برای کمک به نظارت بر بیماران پس از ترخیص از بیمارستان استفاده می‌کنند. حتی شایعه شده است که شرکت Verily در حال ساخت نمونه‌های اولیه از کفش‌هایی است که می‌تواند سقوط را تشخیص دهد و به صورت مداوم گلوکز و قند خون فرد را از طریق اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند با یک اپلیکاتور پوشیدنی و بدون نیاز به کالیبراسیون مبتنی بر انگشت کنترلی، کنترل کند.