اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا (Internet of Things)، به میلیاردها دستگاه فیزیکی در سراسر جهان گفته می‌شود که در حال حاضر به اینترنت متصل هستند. همه این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات را جمع‌آوری کرده و به اشتراک بگذارند.اتصال اشیاء مختلف و افزودن سنسور به آن‌ها، سطحی از هوش دیجیتالی را برای دستگاه‌ها فراهم می‌کند و به آن‌‌ها امکان برقراری ارتباط بدون دخالت انسان را می‌دهد.تقریبا هر شی فیزیکی را در صورتی که بتوانید به اینترنت متصل کنید تا اطلاعات را کنترل کند و یا ارتباط برقرار کند، می‌تواند به وسیله‌ای برای اینترنت اشیا تبدیل شود.اینترنت اشیا ، نه تنها اتصال و ارتباط میان دستگاه‌ها و اشیای مختلف را دگرگون کرده، بلکه امکان دسترسی از راه دور را نیز برای افراد به سادگی فراهم می‌کند.با یک سیستم مبتنی بر اینترنت اشیا، جمع‌آوری داده‌ها، انتقال آن به فضای ابری و سپس ارائه پاسخ یا اقدام سریع و بی درنگ آسان‌تر می‌شود. به همین دلیل است که همه مشاغل موفق، نرم افزار (پلتفرم اینترنت اشیا) یا برنامه های تلفن همراه مبتنی بر اینترنت اشیا را توسعه می دهند تا بهترین را برای کسب و کار خود داشته باشند.

به طور کلی در سیستم اینترنت اشیا داده‌ها و اطلاعات به وسیله حسگرها گردآوری شده و از طریق سیستم اتصالات به پایگاه داده یا سیستم ابری منتقل و در آن‌جا پردازش می‌شوند. در مرحله بعد این داده‌ها تحلیل و بررسی می‌شوند و اطلاعات و دانشی که از آن‌ها به دست آمده با استفاده از رابط کاربری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. کاربر با استفاده از همان رابط کاربری اقدامات لازم را انجام می‌دهد. به این ترتیب یک جریان انتقال اطلاعات معکوس از سمت کاربر به سمت دستگاه اینترنت اشیا اتفاق می‌افتد.

توانایی ارسال و دریافت اطلاعات، اشیا را هوشمند می‌کند و هوشمندسازی همان ویژگی مثبتی است که انسان‌ها به دنبال آن هستند. همانند خانه هوشمند و در برخی مواقع، یک دستگاه‌ با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرده و بر اساس اطلاعات دریافتی از یکدیگر، عمل می‌کنند. هر چند که افراد می‌توانند با این دستگاه‌ها تعامل داشته باشند، به عنوان مثال، آن‌ها را تنظیم کنند یا به آن‌ها برنامه بدهند، اما این دستگاه‌ها بیشتر کارها را بدون دخالت انسان‌ها انجام می‌دهند.

اینترنت اشیا چه مزایایی دارد؟

اینترنت اشیاء مزایای زیادی را برای سازمان ها و کسب و کارها به همراه دارد. به کمک IoT سازمان ها می توانند:
– بر فرآیندهای کلی کسب و کار خود نظارت کنند
– تجربه مشتری را بهبود بخشند
– در وقت و پول صرفه جویی کنند
– بهره وری کارکنان را افزایش دهند
– مدل های کسب و کار را ادغام و هماهنگ کنند
– تصمیم های بهتری برای کسب و کار خود اتخاذ کنند
– با گسترش بازار و محصولات جدید خود درآمد بیشتری کسب کنند
– و…

وضعیت اینترنت اشیا در ایران و جهان:

در دنیای امروز ارقام بالایی در زمینه IT صرف می شود که بخشی از آن به حوزه اینترنت اشیاء اختصاص دارد، اما در ایران میزان سرمایه گذاری در این زمینه با توجه به گذشته و تاریخچه اینترنت اشیاء که از اواخر دهه ۹۰ مطرح شده است، رضایت بخش نبوده است.
درست است که اینترنت اشیاء به عنوان یک رویکرد بسیار پر طرفدار در دنیا مطرح است اما همچنان این مفهوم در میان بسیار از مردم ایران، نا آشنا بوده و آگاهی کافی نسبت به آن وجود ندارد. برای مثال مزایایی که اینترنت اشیاء در صرفه جویی منابع انرژی به همراه خواهد داشت برای بسیاری از شهروندان و حتی صاحبان کسب و کارها شفاف نشده است، لذا بدیهی است که تمایل چندانی برای استفاده از این فناوری در بازارهای داخل وجود نداشته و تامین کنندگان این نوع محصولات باید وقت و هزینه زیادی برای یادگیری مصرف کنندگان و جلب توجه آنان بپردازند.

در حالت کلی هر وسیله ایی که قابلیت ارتباط با اینترنت اشیاء را داشته باشد جزئی از اینترنت اشیاء محسوب می شود،از آنجا که در سال های آینده بیشتر اشیاء به اینترنت متصل خواهند شد، این انتظار می رود تا زندگی و کارهای روزمره برای بشر ساده تر و لذت بخش تر شود. کارشناسان این حوزه تخمین زده اند که اینترنت اشیاء تا کنون بیش از 10 میلیارد دستگاه را بهم متصل کرده و پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2025 بین 50 تا 100 میلیارد شئ را در سراسر دنیا به هم متصل کند؛ همین موضوع باعث خواهد شد تا ارزش جهانی این بازار در سال 2025 به بیش از 11 تریلیون دلار برسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *