خانه هوشمند

خانه هوشمند

خانه هوشمند شرکت نوتاش

خانه‌‌‌ هوشمند توانایی آشکاری در راحت­تر کردن زندگی و افزایش رفاه و امنیت ساکنان آن دارد و آسودگی خاطر را برای ساکنان ایجاد می‌کند. برای مثال در زمان آتش‌سوزی نه‌تنها ساکنان را با زنگ خطر مطلع می‌کند، کارهای لازم همچون بازکردن همه درها، تماس با آتش‌نشانی و روشن‌کردن لامپ‌‌‌های راهروها را نیز برای ایمنی بیش‌تر انجام می­دهد. خانه هوشمند تنها به معنای مکانی با تعدادی وسیله که وظایف و کارهای ساده‌ای را انجام می­‌دهند نیست. بلکه سیستم توزیع شده­‌ای است با موجودیت‌هایی که با یکدیگر کار می‌کنند و همکاری دارند. برای این همکاری وسایل و سیستم‌‌‌ها نه‌تنها باید به یکدیگر وصل شوند، بلکه باید توانایی انجام کارهای مشترک را داشته باشند. محیط خانه هوشمند به‌صورت موجودیتی تعریف شده است که می‌تواند بر طبق اطلاعاتی که از ساکنان خانه جمع‌آوری کرده است برای نیاز‌‌‌های ساکنان خانه تنظیم شود. برای هوشمند کردن یک ساختمان نیاز به تجهیزات هوشمند و یک پلتفرم بومی اینترنت اشیا همراه باهوش مصنوعی یا همان پردازشگر می‌­باشد. پردازشگر، کلیه اطلاعات موردنیاز خود را از طریق سنسورهایی که در سطح پروژه توزیع شده‌اند، دریافت و بر اساس پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش، پردازش کرده و براین‌اساس عکس‌العمل­های از پیش تعیین شده از خود نشان می­دهد.

همچنین پلتفرم بومی اینترنت اشیا نوتاش، در کنار استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین، با اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری‌شده از سنسور‌های نصب‌شده بر روی لوازم‌خانگی هوشمند، بیشتر با عادات رفتاری مالکان منزل اعم از ساعات خواب، حضور و عدم حضور در منزل آشنا می‌شود. سپس با شناسایی این عادات رفتاری، برنامة مشخصی برای نحوة کارکرد لوازم‌خانگی می‌ریزد تا علاوه بر رضایت و راحتی بیشتر مالکان، صرفه‌جویی بیشتری در مصرف انرژی انجام شود. این سیستم قادر است مواردی مانند میزان نور، قفل‌ها و دمای منزل را تنظیم کند. همچنین توانایی خودکار‌سازی بسیاری از فعالیت‌ها را بدون دخالت کاربران دارد و به همین دلیل از پتانسیل بالایی در ایجاد تغییرات شگرف در خانة هوشمند برخوردار است. این کار توسط پلتفرم بومی اینترنت اشیا نوتاش و تیم پشتیبانی آموزش‌دیده ماهر انجام می‌شود. در سیستم خانه هوشمند محصولات را می‌توان به‌راحتی و بدون نیاز به سرور مرکزی به اینترنت متصل کرد و بدون نیاز به تغییر در سیم‌‌کشی قابل ارتقاء خواهد بود. همچنین محصولات خانه هوشمند قابل‌کنترل از راه دور هستند.

خانه هوشمند شرکت نوتاش

در این قسمت راه‌حل پیشنهادی شرکت نوتاش به‌صورت یک سناریوی مرحله‌به‌مرحله جهت مدیریت خانه‌ هوشمند ارائه می‌گردد:

  1. زیرساخت موردنیاز به‌صورت ابری و یا به‌صورت نصب در محل خانه‌های هوشمند با استفاده از پلتفرم بومی اینترنت اشیا نوتاش پیاده‌سازی می‌گردد. این سکوی بومی علاوه بر جمع‌آوری و نگهداری بهینه داده‌های سنسورها، ابزارهای زیر را جهت بهره‌برداری به کارفرما ارائه می‌دهد:
  • تسهیل در ارتباط بدون دغدغه مسائل فنی و زیرساختی
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • زیرساخت ابری گسترش‌پذیر
  • ساخت داشبورد‌‌های اختصاصی
  • امنیت پیاده‌سازی در چندین لایه و حوزه‌های مختلف
  • رابط‌های برنامه‌نویس کاربردی
  • پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی مختلف
  • استقرار در کوتاه‌ترین زمان در محل موردنظر بهره‌برداری
  • جامعیت
  • پشتیبانی از هر دو حالت پیش‌پرداخت و پس پرداخت جهت تسویه صورت‌حساب مشتری
  • ابزارهای پیشرفته جهت تعریف شماتیک جریان‌های پردازشی و عملیاتی با قابلیت تصمیم‌گیری، غنی‌سازی، ارسال هشدار، استخراج داده، تولید گزارش و غیره
  1. جهت جانمایی سنسورهای خانه هوشمند، به‌منظور ارسال اطلاعات از سنسورها به پلتفرم اینترنت اشیا متناسب با نیاز کارفرما می‌‎توان از پروتکل‌های Lora و یا ماژول‌های ارتباطی پهن باند مانند LTE ، ۳ G، ۴ G و یا GSM استفاده کرد.
  2. اطلاعات سنسورها پس از ارسال و دریافت توسط پلتفرم اینترنت اشیا، به‌صورت داده‌های Telemetry در داخل پایگاه‌داده ذخیره می‌گردد. در همین مرحله قسمت Rule Engine موجود در پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش داده‌های دریافتی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده و داده‌ها را به اطلاعات معنی‌دار تبدیل می‌کنند. در صورت تشخیص الگوهای از پیش تعریف شده در داده‌های دریافتی، Rule Engine دستورات لازم جهت مدیریت عملگرها را اعمال می‌کند. این عملگرها می‌توانند سایر تجهیزاتی باشند که لازم است در صورت نیاز مدیریت گردند. فرمان‌ها از پلتفرم بر بستر ارتباطی که قبلاً اشاره شد به عملگرها ارسال می‌گردد. عملگر با دریافت فرمان، فرایند مرتبط با فرمان را اجرا می‌کند.
  3. داشبورد مدیریتی پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش علاوه بر ارائه امکانات تحلیل و بررسی داده‌ها به‌صورت خودکار، قابلیت مدیریت توسط کاربران کارفرما را نیز دارد.
خانه هوشمند شرکت نوتاش

برای داشتن خانه‌‌‌ هوشمند، باید از اینترنت اشیا، ابزارها و وسایل ارتباطی کمک گرفت. مدیریت ساختمان هوشمند به معنای این است که بتوانیم راهکارهایی برای ساختمان تعریف کنیم تا بتواند به کمک تجهیزات مرتبط با یکدیگر، بازدهی و عملکرد مناسبی داشته باشد. برای طراحی و پیاده‌سازی ساختمان هوشمند به تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان نیاز است. پردازنده مرکزی، رله‌‌‌‌ها، ترموستات، سیستم تهویه مطبوع، پنل دیواری، سنسورها و کلیدهای لمسی برخی از این تجهیزات هستند. مهم‌ترین تجهیزات هوشمند‌سازی ساختمان عبارت‌اند از:

  • رله‌ها

پرکاربردترین تجهیزات در پروژه‌‌‌های خانه هوشمند هستند که جریان برق به دیگر تجهیزات را قطع یا وصل می‌کنند.

  • سنسورها

انواع گوناگونی نظیر حرکتی، نشت آب، دما، ارسال امواج مادون‌قرمز و غیره را داشته و وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن برای پردازنده مرکزی را دارد.

  • پنل دیواری

به شکل‌‌‌های مختلفی وجود داشته و قابلیت اتصال به دیگر تجهیزات نظیر سیستم‌‌‌ها گرمایشی و سرمایشی، روشنایی و غیره را دارد.

  • ترموستات

این وسیله وظیفه تنظیم دمای هوای داخل ساختمان را داشته و باعث کنترل میزان انرژی مصرفی در تجهیزات هوشمندسازی ساختمان شده و بدین ترتیب موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.

خانه هوشمند شرکت نوتاش

نمونه هایی پر کاربرد از تجهیزات خانه هوشمند:

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب ساختمان‌های هوشمند، قابلیت شخصی‌سازی آن‌هاست؛ بدین ترتیب، تعدادی از وسایل، مانند دستیار شخصی به شما کمک می‌کنند تا دستورهای لازم را اجرا کنند. در هوشمندسازی اجزای منزل، اولویتی وجود دارد که نمونه‌هایی از آن عبارت‌اند از:

  • کنترل دما

هوشمند کردن سیستم کنترل دما و تنظیم از راه دور که در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود.

  • سنسورهای آب

سنسورهای آب هوشمند چکه‌کردن آب را تشخیص می‌دهند و از خرابی‌ها در مقیاس وسیع جلوگیری می‌کنند.

  • روشنایی هوشمند

این سیستم هوشمند با میزان تاریکی و روشنی هوا، تطبیق پیدا می‌کند.

  • قفل‌های هوشمند

قفل‌های هوشمند، محصولاتی برای ایمن‌سازی منازل هستند و بیشتر از سایر محصولات هوشمند، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

  • دستگاه مخابره هوشمند

دستگاه مخابره هوشمند به شما در مدیریت منزلتان کمک می‌کند و دیگر نیازی ندارید به تک‌تک اتاق‌های منزلتان سر بزنید.

  • دوربین‌های امنیتی

با آنالیز تصاویر دریافت شده از دوربین، سیستم به طور خودکار، کاری را انجام می‌دهد یا هشداری را به سایر قسمت‌ها می‌فرستد.

  • سنسورهای در

برای افزایش امنیت خانه سنسورهایی بر روی درب‌ها نصب می‌شود که ساکنان منزل را از ورود و خروج‌های غیرعادی در همان لحظه مطلع سازد.

**جهت مشاهده امکانات خانه هوشمند و خدمات شرکت نوتاش در حوزه هوشمندسازی می‌توانید پروپوزال خانه هوشمند که توسط شرکت نوتاش گردآوری و تدوین گردیده است را مطالعه نمائید.**

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *