آتش نشانی هوشمند

آتش نشانی هوشمند

آتش نشانی هوشمند شرکت نوتاش

اینترنت اشیا فرصت خوبی را برای  هوشمندسازی آتش نشانی و  مدیریت حوادث و بلایای طبیعی ارائه می‌دهد.با به‌کارگیری اینترنت اشیا، این امکان وجود دارد تا سنسور تشخیص دود به‌سادگی با سامانه‌های مختلف اطفای حریق یکپارچه شود تا در صورت تشخیص آتش‌سوزی، سیستم اطفای حریق نیز فعال شود و ازاین‌رو انتظار می‌رود برخلاف گذشته، طیف وسیع‌تری از افراد و کسب‌وکارها بتوانند ایمنی واحد ساختمانی خود را تضمین کنند.

کشف دیرهنگام حریق‌ها یکی از مشکلات حوادث آتش‌سوزی است. برای راه‌حل این‌گونه مشکلات تنها ساختن ایستگاه‌های متعدد آتش نشانی ، جوابگو نیست و داده‌های هوشمند و به‌روز و آدرس‌های دقیق در سریع‌تر انجام شدن عملیات بسیار حائز اهمیت است. مکان‌های خطرپذیر، نیاز جدی به نصب و راه‌اندازی سیستم‌های هوشمند اعلام حریق دارند و ارتقای سطح ایمنی مستلزم آن است که سیستم‌های اعلام حریق به سازمان آتش نشانی متصل باشند و آتش نشانی هم از موقعیت وقوع این حریق آگاهی پیدا کند. سیستم‌های اعلام حریق هشداری است و نیاز به سیستم هوشمند و جامع اطفای حریق می‌باشد تا در لحظه اقدام مناسبی را برای جلوگیری از گسترش حریق انجام دهد. در کشور ما به مردم گفته می‌شود که پس از وقوع حریق بلافاصله با آتش نشانی تماس بگیرند، اما اگر سیستم اعلام حریق به سازمان آتش نشانی متصل باشد و آتش نشانی هم از موقعیت وقوع این حریق آگاهی پیدا کند؛ در این شرایط مرحله تماس شهروند با آتش نشانی حذف می‌شود و همان پنل یا چراغی که در ستاد مرکزی آتش نشانی روشن می‌شود، موقعیت وقوع حریق را مشخص می‌کند.

آتش نشانی هوشمند شرکت نوتاش

اتصال از راه دور به داده‌ها برای نگهداری پیشگیرانه تجهیزات لازم است. نظارت از راه دور ویژگی است که در صنعت ایمنی و آتش نشانی موردتوجه قرار می‌گیرد. پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش، داده‌ها را از حسگرهای یک منطقه جمع‌آوری می‌کند و داده‌های مهم را به ادارات آش نشانی ارسال می‌کند، مکان دقیق وقوع حادثه را نشان می‌دهد و آتش نشانی را قادر می‌سازد تا تجهیزات مناسب را به مکان وقوع ببرند. همچنین از هوش مصنوعی در سیستم‌های تشخیص حریق هوشمند برای شناسایی هشدارهای نادرست استفاده می‌شود. با استفاده از پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش خدمات به طور یکپارچه و کارآمد برای کنترل از راه دور و نظارت بر سیستم‌های تشخیص و اعلام حریق به مشتریان ارائه می‌شود. امکان دسترسی از راه دور به سیستم‌های اعلام حریق نصب شده راه‌حلی پیشرفته است و در این روش نظارت مستقیم بر تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز به‌آسانی میسر می‌شود. با بهره‌گیری از پلتفرم بومی اینترنت اشیا نوتاش در بستر اینترنت و ارتباط دستگاه‌ها و وسایل مختلف با یکدیگر، می‌توان داده‌ها و اطلاعات مختلف مربوط به هر یک از این دستگاه‌ها را، در یک مخزن و یا پایگاه‌داده، به‌صورت متمرکز و یکپارچه ذخیره و نگهداری نمود. سپس از این داده‌ها و اطلاعات در راستای اهداف موردنظر استفاده‌های مفید و سودمند داشت. با پیاده‌سازی این فناوری و استفاده بلندمدت می‌توان در وقت، هزینه و سایر خدمات صرفه‌جویی نمود. 

آتش نشانی هوشمند شرکت نوتاش

حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند داده‌ها را در مورد موارد حوادث طبیعی شناسایی نمایند و هشدارهای اولیه را برای آتش نشانی ارسال کنند. این داده‌ها به مدیران شهری اجازه می‌دهد تا تعمیرات را در اولویت قرار دهند و از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه استفاده کنند و دستگاه‌های متصل مستقر در ساختمان‌ها، پل‌ها، جاده‌ها و سایر زیرساخت‌ها نیز می‌توانند برای ارائه هشدارها و بهبود ارتباطات استفاده شوند.

پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش تمامی اطلاعات را به‌صورت بلادرنگ به یک فضای ابری منتقل می‌کند و تمامی هشدارها و اعلان‌های خطر را قبل از بروز حادثه نمایش خواهد داد. حتی می‌توان عملگرهای را نیز برای این امر‌‌‌‌ به کار گرفت. این داده‌ها می‌توانند از مدل‌های پیش‌بینی (مبتنی بر هوش مصنوعی) تغذیه شده و برای دادن هشدارهای اولیه در مورد بلایای احتمالی استفاده شوند. این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که می‌تواند به افراد مناطق مختلف کمک کند تا بدانند چه موقع باید مراحل آماده‌سازی یا تخلیه را شروع نمایند. دست‌کم این کار می‌تواند هزینة تلفات جانی را کاهش دهد. دردسترس‌بودن داده‌ها و توانایی تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، امکانات جدیدی برای تشخیص هوشمند اعلام حریق برای آتش نشانی ایجاد می‌نماید.

 سیستم‌‌‌‌های اطلاعاتی در بحران‌‌‌‌های محیط زیستی باید داده‌های‌ موردنیاز خود را به کمک حسگرها و کنترل‌کننده‌های محیطی به دست آورند؛ بنابراین یک ارتباط بسیار نزدیک‌بین سیستم‌‌‌‌های اطلاعاتی و اینترنت اشیا وجود دارد. با قراردادن استراتژیک شبکه‌‌‌‌های سنسور در نقاط کلیدی مانند اطراف مکان‌‌‌‌های که بسیاری از طوفان‌ها در آن محل رخ می‌دهد یا در جنگل‌‌‌‌های مستعد آتش‌سوزی، می‌توانیم از داده‌های‌ به‌روز برای بررسی وضعیت نقاط محلی در حین حوادث استفاده کنیم. اینترنت اشیا با کمک سنسورهای محیطی میزان آب موجود در سدها و رودخانه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. سپس به کمک شبکه‌‌‌‌های اینترنت هشدارهای لازم را به مراکز مدیریت بحران ارسال می‌کند.

جهت مشاهده کاربردهای آتش نشانی هوشمند و خدمات شرکت نوتاش در این حوزه، پروپوزال هوشمندسازی آتش نشانی که توسط شرکت نوتاش جمع آوری و تدوین گردیده است را مطالعه نمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *