پلتفرم ابری اینترنت اشیا

پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش ارزش بسیار زیادی را برای مشاغل ارائه می‌دهد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که هزینه‌های توسعه را کاهش دهند.امروزه هر کسب‌وکاری داده‌های بسیار زیادی تولید می‌کند. تحلیل این داده‌ها بسیار وقت‌گیر و دشوار است و معمولاً بینش درستی ارائه نمی‌دهد. وجود بستری برای بصری‌سازی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مقیاس سازمانی از نیازهای ضروری هر کسب‌وکاری است و احتیاج به نرم‌افزاری است تا داده‌های حجیم را به‌راحتی تحلیل نماید و نتایج آن را به‌صورت داشبوردهای مختلف به نمایش درآورد، موارد و اطلاعات پراهمیت را در آن کشف و در لحظه در اختیار افراد قرار دهد و با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، مدل‌های یادگیری ماشین را ایجاد نماید. و به طور خودکار تجزیه‌وتحلیل را بر روی اطلاعات اعمال ‌کند.پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش مجموعه‌ای از زیرسامانه‌های ارتباطی و نرم‌افزاری است که به‌منظور تعریف و مدیریت حسگرها و عملگرهای هوشمند به وجود آمده است. این زیر سامانه‌ها با همکاری یکدیگر امکان مدیریت لایه‌های مختلف اینترنت اشیا را برای بهره‌بردار فراهم می‌نمایند. این لایه‌ها که شامل حسگرهای هوشمند و عملگرها، تجهیزات سخت‌افزار میانی، درگاه‌ها، پروتکل‌های ارتباطی، کلان‌داده‌های تجمیع شده و نرم‌افزارهای مرتبط با کاربران نهایی می‌باشند به همراه یکدیگر زنجیره ارزش اینترنت اشیا را تشکیل می‌دهند. 

پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش

 پلتفرم نوتاش مبتنی بر ابر پیاده‌سازی گردیده که قادر است حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌های تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای متصل را دریافت و جمع‌آوری کند و پس از جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از موتور قوانین منطقی و ریاضی، داده‌ها را تحلیل و پردازش ‌نماید. می‌توانید از طریق پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش، دستگاه‌های خود را به  قابلیت کنترل از راه دور مجهز کنید. داده‌های دستگاه‌های خود را از دور به‌صورت هم‌زمان نظارت کرده و هشدارها و اعلان‌های خود را تنظیم نمایید. از پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش برای ارائه خدمات اختصاصی‌تر و نیز ایجاد اطمینان در تعاملات میان مشتری و شرکت استفاده می‌شود؛ برای مثال در فرآیند نظارت بر مصرف و جلوگیری از مصرف‌های بی‌رویه و اعلان هشدار به مشترکین پرمصرف کاربرد دارد.

پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش

در دنیای امروز اینترنت اشیاء دستگاه­ های فیزیکی را قادر می‌سازد تا با دنیای دیجیتال ارتباط برقرار کنند، برخی از داده‌های اطراف خود را دریافت کنند و برای برنامه‌هایی که وظیفه تحلیل آن‌ها را دارند ارسال کنند. این ترکیب هم‌افزا از حسگرها، دستگاه­‌ها، شبکه­‌ها و نرم‌افزارها، دنیای کاملاً جدیدی از فرصت‌ها، از شهرها و خانه‌های هوشمند گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی را ایجاد می‌نماید و تقریباً در تمام صنایع می‌­تواند به کار گرفته شود. ریشه اینترنت اشیاء اتصال است. ازاین‌رو یک بستر یا پلتفرم اینترنت اشیاء می‌تواند به‌سادگی یک زیرساخت نرم‌افزاری باشد که امکان اتصال بین اشیاء فیزیکی را فراهم می‌کند. در حالت پیشرفته‌تر، پلتفرم اینترنت اشیاء نوتاش به قابلیت‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و واقعیت افزوده مجهز می‌گردد.به‌منظور دستیابی به کاربردهای فوق­ الذکر، شرکت نوتاش اقدام به طراحی و ایجاد بستر جامع و بومی اینترنت اشیاء با قابلیت سفارشی­ سازی جهت استفاده در حوزه مدیریت داده نموده است. بستر اینترنت اشیاء معمولاً از بلوک‌های اساسی که در تصویر نشان‌داده‌شده، تشکیل شده است. هر یک از قسمت­ ها در ادامه توضیح داده می­‌شود.

پلتفرم ابری اینترنت اشیا
  • قابلیت اتصال: اتصال مطمئن و قابل‌اعتماد به شما امکان می­‌دهد تا دستگاه‌های اینترنت اشیا تقریباً در هرکجا، از طریق دروازه ابری به پلتفرم اینترنت اشیاء متصل شده و با یکدیگر همکاری کنند.
  • پردازش ابری: برنامه‌های اینترنت اشیا به طور معمول در سناریوهای تجاری IaaS یافت می‌شوند و بنابراین خواستار ایجاد یک فضای خالی ابر برای ساده‌سازی مصرف داده‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها، پردازش داده‌ها، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تنظیم خدمات و مدیریت امنیت هستند.
  • برنامه‌های کاربردی: اساساً مدیریت عمل را برای تعریف قوانین و عوامل برای خودکار کردن کارها و خدمات را فراهم می‌کند و به توسعه‌دهندگان اینترنت اشیا اجازه می‌­دهد تا از نمونه‌های اولیه، ساخت، یکپارچه‌سازی، مدیریت و شخصی‌سازی برنامه‌های منحصربه‌فرد بازار استفاده کنند.
  • مدیریت دستگاه: آشکارسازی، ثبت، شناسایی، مدل‌سازی، مدیریت از راه دور، به‌روزرسانی نرم‌افزار، احراز هویت، جمع‌آوری و مدیریت ثبت متمرکز، عیب‌یابی، تشخیص و راه‌اندازی مجدد از راه دور را انجام می‌دهد.
  • مدیریت داده: به توسعه، اجرا و نظارت بر معماری، نرم‌افزار و رشته‌هایی گفته می­شود که ارزش داده‌ها و دارایی‌های اطلاعات را کنترل، محافظت، تحویل و افزایش می­دهند. سیستم مدیریت داده یک سکوی اینترنت اشیاء از ۴ مؤلفه شامل ورود داده‌ها، پردازش، ذخیره و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تشکیل شده است.
  • مدیریت اطلاعات: مدیریت اطلاعات بر مدیریت جریان داده‌ها در کل عناصر سازنده سیستم اینترنت اشیا متمرکز است.
  • امنیت: یک سکوی اینترنت اشیاء باید با استفاده از روش‌های امنیتی مختلف حریم خصوصی و امنیتی مانند احراز هویت، شناسایی و رمزگذاری در سطوح مختلف (دستگاه، شبکه و برنامه)، یکپارچگی و رازداری داده‌ها را حفظ کند.
پلتفرم ابری اینترنت اشیا

کاتالوگ پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش

اینترنت اشیا قادر است که حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌های تمامی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای متصل را دریافت و جمع‌آوری کند. اما این رایانش ابری است که مسیر امن و مناسبی را جهت به مقصد رسیدن این داده‌ها تعریف می‌کند. پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش مبتنی بر ابر پیاده‌سازی گردیده که پس از جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از موتور قوانین منطقی و ریاضی، داده‌ها را تحلیل و پردازش می‌نماید.

اولین عملکرد  پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش جمع‌آوری داده‌ها از منابع و لایه‌های مختلف (دستگاه‌های IoT متصل، نقاط تجمیع و گیتوی‌ها) می‌باشد. باتوجه‌به اهمیت امنیت جمع‌آوری داده‌ها از منابع داده، طراحی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که داده‌ها در فرستنده رمزگذاری شده و از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری در سمت گیرنده رمزگشایی گردد. سازوکارهای اساسی پیش‌بینی‌شده برای این منظور عبارت‌اند از:

  • احراز هویت و مجوز برای دسترسی به داده‌ها
  • رمزگذاری داده‌ها از طریق الگوریتم‌های رمزنگاری
  • استفاده از پروتکل‌های ایمن مانند TLS / SSL یا IPsec در لایه شبکه.
  • تدوین قوانین برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها
  • مبهم‌سازی سخت‌افزاری سنسورها برای جلوگیری از حملات مهندسی معکوس
  • به‌حداقل‌رساندن جمع‌آوری اطلاعات از اشیا هوشمند

همچنین عملکرد جمع‌آوری داده‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که دو مقدار Real time و Near time ارسال داده در آن قابل‌مشاهده باشد. به عبارتی داده‌ها  حاوی اطلاعاتی هستند که امکان محاسبه واقعی بودن زمان به‌ازای هر بسته فراهم باشد.

پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش

یکی از بخش‌های پلتفرم اینترنت اشیا، سامانه شارژینگ و صدور قبض است که بهره‌برداری از سامانه با اتصال به سامانه  CBS  کارفرما (به‌واسطه ESB سازمان) انجام می‌گردد و شامل: تعریف نرخ‌گذاری و صدور گزارش مصرف متفاوت برای حالت‌های گوناگون (مانند شبکه‌های متفاوت، APNهای مختلف و …)، محاسبه ترافیک مصرفی بر اساس تعرفه‌های داده شده، پیش‌بینی Wholesale billing ، ارائه انواع گزارش درآمدی، پشتیبانی از مدل‌های مختلف پرداخت مانند Post-paid و Pre-paid، تعریف نرخ‌های منعطف توسط کارفرما، لحاظ‌کردن کمپین‌های مختلف در تعرفه‌ها، کسر اعتبار از حساب مشتری توسط کارفرما و امکان تعریف شارژ مبتنی بر اشتراک، زمان، تراکنش، استفاده از منابع، و مدت استفاده، بر اساس معیارهای میزان مصرف داده با قابلیت اضافه نمودن معیار در آینده و غیره می‌باشد.

پلتفرم اینترنت اشیا نوتاش

در  پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش اجزا هوشمند می‌‌توانند به طور مداوم به شبکه بپیوندند و از آن خارج شوند. یک عملکرد اصلی مورد انتظار در معماری اینترنت اشیا این است که بتوانند از دو طریق خودکار و یا دستی قابلیت اتصال به پلتفرم اینترنت اشیاء داشته باشند به‌طورکلی، برای پیاده‌سازی این مکانیزم در سکوی اینترنت اشیاء به موارد زیر نیاز است:

  • تعریف شناسه‌های منحصربه‌فرد برای اشیا هوشمند
  • قابلیت اعلام حضور در شبکه و ثبت‌نام در پلتفرم اینترنت اشیاء (OTA)
  • ایجاد امکان برای کاربران به­ منظور کشف، مرور و انجام پرس‌وجوها درباره اشیا موجود در دامنه

برای این کار از استانداردهای OpenIoT و FIWARE استفاده می‌­شود که در مراحل طراحی و باتوجه‌به نیاز می‌­توان آن‌ها را در پلتفرم اینترنت اشیاء تعریف و استفاده نمود. در این مکانیزم، یک میان­‌افزار توزیع شده، رابط­ه‌ای برنامه ­نویسی لازم را فراهم می‌­کند و اشیا هوشمند را قادر می‌­سازد تا خود را در شبکه پلتفرم اینترنت اشیاء ثبت کنند. ثبت آن‌ها در سکوی اینترنت اشیاء باعث می‌شود تا نرم‌افزارها به آن‌ها دسترسی داشته باشند و همچنین به آن‌ها این امکان را می‌­دهد که داده‌ها و فرا داده‌ها را در بقیه شبکه بارگذاری یا ارسال نمایند. همچنین، API‌های میان‌افزار باید به کاربران این امکان را بدهند که بر روی داده‌های درج شده در شبکه جستجو نموده و با سایر اشیای هوشمند مشترک در شبکه ارتباط برقرار نمایند.

کاتالوگ پلتفرم ابری اینترنت اشیا نوتاش