بیمارستان هوشمند

بیمارستان هوشمند

امروزه اینترنت اشیا در هوشمند سازی بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی به یک اولویت جدی برای مدیران این مراکز تبدیل شده است و همچنین سبب افزایش رفاه حال بیماران و همچنین کادر بیمارستانی شده است .مفهوم بیمارستان هوشمند ایجاد یک محیط پیشرفته با فناوری اطلاعات است که قادر به انجام فرآیند‌های تخصصی باشد.در یک بیمارستان هوشمند می توان به بهترین نحو و کوتاهترین زمان ممکن، بین بیمار و بخش های مختلف بیمارستان ارتباط برقرار نمود و به در خواست و تقاضای بیمار رسیدگی کرد. این امر ضمن رعایت دقیق موارد بیمارستانی، با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته و کاربردی، هر آنچه در خصوص بیماری نیاز است را برروی یک مانیتور کاملا لمسی و به صورت نوشتاری و گرافیکی و به زبان مادری بیمار در اختیار وی قرار می دهد.

با توجه به اینکه این سیستم  حاوی اطلاعات و درخواست های مورد نیاز می باشد، می توان در مکانهای خاص (مانند بالاسر بیمار و یا محل های مورد نظر) نصب نمود تا افراد بتوانند اطلاعات و درخواست های مورد نیاز پزشکی را از آن طریق نیز دریافت نمایند. پیاده سازی یک سیستم هوشمند در بیمارستان باعث ایجاد حس آرامش واعتماد و نیز سهولت در دریافت سرویس های عمومی و اختصاصی در بیمارستان و درنتیجه واکنش های مثبت در جهت بهبود بیماری و شادابی بیمار خواهد شد، همچنین این سیستم می تواند، ارتباط بین بخش های مختلف بیمارستان باهم را در سریعترین زمان ممکن برقرار سازد.

بیمارستان هوشمند

ویژگی‌های کلیدی بیمارستان های هوشمند

تگ های RFID

در یک بیمارستان هوشمند به محض این که بیمار به بخش پذیرش بیمارستان مراجعه می کند و مقدمات لازم برای بستری و درمان بیمار فراهم می شود ، با استفاده از یک تگ RFID که به صورت دستبند ارائه می شود ، بیمار در تمام قسمت های این مرکز درمانی تحت کنترل و مراقبت قرار می گیرد. اغلب کارها و امور مربوط به بیماران از پذیرش تا بستری و تشخیص و درمان از طریق کارمندان رباتیک و بدون نیاز به پیگیری های مکرر به صورت خودکار انجام می شود.

خدمات به بیماران

بسیاری از بیماران در مدت بستری بودن در بیمارستان ها احساس ترس یا اضطراب دارند،در بیمارستان های هوشمند ، این امکان وجود دارد که بیمار نسبت به علائم حیاتی بدن خود آگاه باشد. همانطور که پرستار علائم حیاتی بیمار را ثبت می کند، دستگاه های هوشمند اطلاعات را به تلفن همراه بیمار ارسال می نمایند. این دستگاه ها می توانند اطلاعات را به صورت به هنگام با تکنولوژی های VR و AR فعال نمایند تا بیماران فعالیت های بدن خود را مشاهده و درک کنند. همچنین این اطلاعات بخشی از گزارش دیجیتالی بیمار محسوب می شود، جمع آوری این اطلاعات به صورت مداوم به نفع بیمار و پزشک خواهد بود.

پرونده های هوشمند

فرآیندهای بالینی  به گونه‌ای استفاده خواهد شد که سیستم کاملا بدون کاغذ و خودکار جریان یابد.هنگامی که بیمار یک پرستار را صدا می زند ، موقعیت جغرافیایی پرستار در داخل بیمارستان مشخص شده و حرکت آن پرستار ردیابی می گردد. همانطور که پزشکان مراقبت های پزشکی را به بیمار ارائه می دهند، می توانند اقدامات لازم را انجام داده و اطلاعات مربوطه را اضافه کنند. هنگامی که پزشک تمام مراقبت های خود را به پایان رساند، بیمار می تواند دستورالعمل دقیق مراقبت خود را از طریق یک اپلیکیشن تلفن همراه، بازیابی کند. پزشک یا پرستار می توانند یادآورهای دارو را از اتاق بیمارستان فعال کنند و به طور مستقیم به دستگاه تلفن همراه بیمار، ساعت هوشمند، ایمیل و غیره ارسال نمایند.

یکپارچگی ارتباطات

در برخی از بیماران بستری در بیمارستان ها ، شرایط به صورتی است که باید به صورت مرتب و در فاصله های زمانی کوتاه ، علائم حیاتی بیماران کنترل و بررسی شود . در این هنگام می توان از سنسور های اینترنت اشیا استفاده نمود و در پرونده الکترونیکی بیمار ثبت کرد . این سنسور ها به صورت مرتب و در فاصله زمانی تعیین شده ، علائم حیاتی بیمار را بررسی نموده و اطلاعات لازم را برای پزشک می فرستند . بدین طریق کمک بسیار بزرگی به افزایش سرعت رسیدگی به بیماران بدحال خواهد شد . همچنین وزشکارانی که به دلیل رشته ورزشی خود ، لازم است که به صورت مداوم اطلاعات سلامتی خود را بررسی نمایند ، می توانند با استفاده از این سنسور ها ، در فاصله های زمانی کوتاه از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند .