تشخیص کرونا با اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

محققان دانشگاه «فناوری ماساچوست» (MIT) در آمریکا برای ابداع این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، چند شبکه عصبی ایجاد کردند که می تواند تغییرات ظریف نشان دهنده اثرات ویروس کرونا را تشخیص دهد.یکی از شبکه های عصبی قدرت صوتی فرد را می سنجد و اطلاعات به دست آمده از این سیستم ها در الگوریتمی به کار گرفته می شود که تحلیل ماهیچه ای (سرفه های ضعیف تر) را کنترل و چشم اندازی کامل تر از سلامت فرد فراهم می کند.سیستم هوش مصنوعی در آزمایش های اولیه بسیار کارآمد بوده است . محققان با آزمایش این هوش مصنوعی بر روی ده ها هزار نمونه سرفه و دیالوگ، مشاهده کردند که سیستم هوش مصنوعی با دقت ۹۸.۵ درصد سرفه های افراد مبتلا به کووید۱۹ را تشخیص داد. البته چنین سیستمی محدودیت هایی نیز دارد. این فناوری برای شناسایی مبتلایان به کووید۱۹ که علایم آشکار دارند، ابداع نشده است؛ زیرا ممکن است این افراد دارای بیماری هایی دیگری باشند که رفتار مشابهی را ایجاد می کند. هرچند این سیستم  برای شناسایی کووید۱۹ توانمند است، اما  باز هم نمی توان فقط با تکیه بر شناسایی آن به طور قطعی ابتلای فرد به کووید۱۹ را تایید کرد.

محققان چینی یک مدل مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که تنها در ۳ ثانیه می‌تواند کووید ۱۹ را از سایر بیماری‌های تنفسی تشخیص دهد. دانشمندان چینی یک سیستم هوش مصنوعی (AI) ساخته‌اند که می تواند به پزشکان کمک کند COVID-19 را از آنفولانزا و سایر بیماری های تنفسی تشخیص دهند. مدل هوش مصنوعی که به عنوان یک سیستم مبتنی بر شبکه عصبی کانولوشن عمیق شناخته می‌شود، تجربیات انباشته شده توسط متخصصان را به الگوریتم تبدیل کرده است.نتایج آزمایش نشان داد که این سیستم می‌تواند بیماری‌های تنفسی از جمله COVID-۱۹ ، آنفلوانزا و  ذات الریه را با دقت ۹۷.۸ درصد از هم متمایز کند.

سال گذشته محققان دانشگاه Massachusets یک دستگاه اینترنت اشیا را آزمایش کردند که می‌تواند علائم آنفلوانزا را ردیابی کند. سنسور موجود در Raspberry Pi با نام FluSense می‌تواند بیماران احتمالی آنفولانزا را در جمعیت تشخیص دهد. از آنجایی که آنفولانزا و COVID-19 علائم زیادی دارند، دانشمندان به راحتی می‌توانند FluSense را برای شناسایی کرونا ویروس تولید کنند. FluSense می‌تواند حاملان احتمالی ویروس را در اتاق‌های انتظار، فروشگاه‌های مواد غذایی یا حتی در خیابان شناسایی کند. با این اطلاعات مقامات بهداشتی می‌توانند کار بسیار بهتری در مورد مهار ویروس انجام دهند.

اینترنت اشیا فقط به رفع این ویروس کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند به درمان آن نیز کمک کند. یک استارتاپ بهداشتی در حوزه سلامت هوشمند به نام VivaLNK از پوشیدنی‌های هوشمند در بیمارستان‌ها برای نظارت بر بیماران مبتلا به کرونا ویروس استفاده می‌کنند. با وجود این پوشیدنی‌ها کارکنان بیمارستان یک روش مقرون به صرفه برای ردیابی داده‌های بیمار از راه دور دارند.هرچه بیمارستان‌ها شلوغ‌تر می‌شوند، فرصت و دقت کارکنان برای نظارت مکرر بر بیماران کم تر می شود اما با ابزارهای کنترل از راه دور نظیر پوشیدنی‌های VivaLNK ، پرستاران می‌توانند بیماران را بدون اینکه در یک اتاق قرار بگیرند، بررسی کنند. به این ترتیب، آن ها می‌توانند با وجود کمبود کارکنان، مراقبت‌های لازم را برای همه ارائه دهند.

COVID-19 یک بیماری تنفسی است بنابراین با گسترش آن، کیفیت هوا به یک نگرانی گسترده‌تر تبدیل می‌شود. برخی از ذرات مضر نظیر کرونا ویروس فقط اندازه نانومتر دارند و قادر به عبور از فیلترهای سنتی تهویه هوا (HVAC) هستند اما سنسورهای IoT می‌توانند این ذرات ریز را تشخیص دهند تا به کیفیت هوا کمک کند.شرکت‌هایی نظیر mCloud Technologies قبلاً این دستگاه‌های اینترنت اشیا IoT را ساخته‌اند. سیستم‌های تهویه هوشمند HVAC مجهز به این سنسورها می‌توانند برای مقابله با تغییرات کیفیت هوا تنظیم کنند. به این ترتیب مردم یک لایه اضافی محافظتی برای محافظت در برابر بیماری های ناشی از هوا نظیر COVID-19 دارند.