کنترل آلودگی هوا در شهرهای هوشمند

در کنترل آلودگی هوا در شهرهای هوشمند از چراغ‌های راهنمایی مجهز به هوش مصنوعی میتوان استفاده نمود، این سیستم داده‌های مربوط به آلودگی محلی و جریان ترافیک را از طریق سنسورهای کنار جاده، پیش‌بینی آب‌ و‌ هوا و دستگاه‌های بلوتوث موجود در خودروها جمع‌آوری می‌کند. سپس یک الگوریتم هوش مصنوعی داده‌های زنده و آرشیوی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند تا پیش‌بینی کند که آلودگی هوا در ساعت بعدی به چه میزان رخ خواهد داد.وقتی سیستم پیش‌بینی کند که آلاینده‌های سمی افزایش شدید خواهند داشت، زمان چراغ راهنمایی به‌طور خودکار تغییر می‌کند. رانندگان در مسیرشان به سمت نقاط آلوده تا ۲۰ ثانیه بیشتر از حد معمول در چراغ‌های قرمز نگه داشته خواهند شد. برای وسایل نقلیه که در جهت‌های دیگر حرکت می‌کنند، چراغ‌ها برای مدت طولانی سبز باقی می‌مانند تا مانع از اضافه شدن آن‌ها بر سطح آلودگی شوند.این سیستم توسط یک شرکت فعال در حوزه کنترل آلودگی هوا در شهرهای هوشمند ساخته شده است تا سطحی مداوم از کیفیت هوا در یک منطقه ایجاد شود.

شرکت Atmotube درآمریکا

محصول این شرکت، پایشگر فردی همراه جهت ارزیابی کیفیت هوای محیط های بسته و باز است. سنسور های دستگاه به طور مداوم به بررسی کیفیت هوای محیط های داخل و خارج پرداخته و آلودگی هوا را اعم از ترکیبات ارگانیک فرار و گازهای مضر مانند مونوکسید کربن اندازه گیری می نماید.دستگاه دارای اپلیکیشن قابل نصب بر روی تلفن همراه بوده و اطلاعات را به طور همزمان ارسال می نماید. از طریق پلتفرم آنلاین این دستگاه دسترسی به تاریخچه اطلاعات از روزهای پیشین امکان پذیر است. این دستگاه کوچک قابلیت حمل در جیب افراد و دارای آویز قابل نصب بر روی کیف می باشد.

شرکت uHoo در هنگ کنگ

محصول این شرکت، پایشگر همراه کنترل کیفیت هوای محیط های بسته (خانه،محل کار و هتل ها) مناسب برای گروه های حساس می باشد. سنسور های این دستگاه امکان تشخیص و اندازه گیری دما، ازون، مونو کسید کربن، دی اکسیدکربن، گردوغبار، دود، ترکیبات آلی فرار وفشار هوا را داشته و مناسب افرادی دارای بیماری های تنفسی، قلبی و آلرژی می باشد. این دستگاه دارای265گرم وزن، قابلیت حمل به همراه فرد به هر مکانی را دارد. با نصب پلتفرم آنلاین طراحی شده برای این دستگاه بر روی تلفن همراه، امکان دسترسی به داده های آنلاین و همچنین داده های روزهای پیشین برای فرد میسر خواهد بود. دستگاه به طور خودکار  و با استفاده از هوش مصنوعی به ارائه هشدارهای ناسالم بودن کیفیت هوا و توصیه هایی برای سلامت افراد می پردازد. قیمت دستگاه  299دلاراست.

شرکت Green city solution در آلمان

محصول این شرکت، بایو فیلتر سبزی است که بر روی نیمکت و مبلمان شهری نصب شده و به تصفیه هوای اطراف آن می پردازد. این محصول هوشمند به شکل یک دیوار پوشیده از گیاه (خزه) و متصل به یک نیمکت است که با استفاده از اینترنت اشیا، ذرات معلق در هوا را به سطح برگ ها رسانده و سپس آن ها را به طور دائمی به زیست توده تبدیل می نمایند. این محصول از قابلیت تصفیه کنندگی خزه که معادل با اثر  275درخت شهری است استفاده می نماید و به ایجاد نقاط پاکی در شهر منجر می گردد. همچنین بر روی این دیوار امکان نصب تبلیغات شهری وجود دارد. به همراه این محصول، اپلیکیشنی که بطور همزمان وضعیت هوا در محل استفاده محصول را نشان می دهد، ارائه می شود.

شرکت Cleanopy در کانادا

محصول این شرکت دستگاه پایش و پالایش هوا، قابل نصـب بـر روی کالسکه، صندلی ماشین و کابین مربوط به کودکان است. ابتدا سنسور های این دستگاه به اندازه گیری میزان آلودگی هوای محیط باز اطراف کودک پرداخته و سپس با استفاده از فیلترها تا  %99.5 از ذرات معلق در هوا را جذب و تصفیه می نماید.همچنین به حذف آلودگی هوا در محیط خارج و تولید هوای پاکیزه در محیط اطراف کودک کمک می نماید.