ربات ها در بیمارستان

ایده استفاده از ربات‌ ها در بیمارستان و در جراحی حداقل به دهه 80 میلادی باز می‌گردد که SRI international شروع به تحقیق درباره استفاده از ربات‌ها برای جراحی از راه دور بر روی سربازان مجروح در میدان نبرد کرد. این فناوری منجر به تأسیس شرکت InTuitive Surgical شد که هم اکنون هزاران ربات مورد استفاده در سراسر جهان برای جراحی پروستات، جراحی زنان و زایمان و ترمیم دریچه‌های قلبی دارد. هرچه این حوزه بالغ‌ تر شود شلوغ‌ تر و متنوع می‌شود و به طور قابل ‌توجهی به چشم‌ انداز رایانه ‌ها و تجزیه‌ و تحلیل داده‌ ها وابسته می‌شود. به ‌عنوان‌ مثال پلتفرم Auris Health Monarchرباتیک، سنسورها و آنالیزها را برای هدایت آندوسکوپ به حاشیه ریه گرد هم می‌آورد. زیمر بیوم به تازگی تأیید FDA را برای سیستم ROSA خود دریافت کرده است که از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تصویربرداری 3 بعدی برای کمک به جراحان ارتوپدی در مراحل جراحی زانو بهره می‌برد. بیمـارستـان بـالت سان آمریکا یکی از اماکن درمـانـی اسـت کـه بـه دوربیـن‌هـا، صفحـه هـای نمایش، میکروفن وتعدادی از ربات‌های پزشکی مجهز شده است. این ربات‌ها به جای پزشکان در اتاق قرار دارند و دکتر می‌تواند در تعطیلات از طریق آن‌ها به مداوای بیماران خود بپردازد. به کمک این شیوه غیبت پزشکان از بیمارستان به هیچ عنوان احساس نمی  شود.

ریبا نوع دیگری از ربات‌های پرستار است که می‌تواند یک فرد ۶۰ کیلویی را حمل و جابه جا کند. ریبا که شبیه یک بچه خرس سفید است، در بیمارستان‌های ژاپن به کار گرفته می‌شود. این ربات پرستار به پزشکان و پرستاران در جابه جایی بیماران از روی صندلی چرخدار به تخت و برعکس کمک می‌کند.

در حال حاضر شمار بالایی از پزشکان به علت ارتباط با بیماران، قربانی این ویروس کرونا شده‌اند. این موضوع راه‌اندازی بیمارستانی در ووهان را در پی داشته که پرسنل آن، ربات‌ها هستند.این بیمارستان به ربات‌هایی با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G مجهز شده است. این ربات‌ها وظایف گوناگونی را برعهده دارند که شامل اندازه‌گیری دمای بیماران، تحویل غذا به آن‌ها و همچنین ضدعفونی کردن محیط را شامل می‌شود. پزشکان با استفاده از ربات‌ها می‌توانند از راه دور به علائم حیاتی بیماران دسترسی پیدا کنند و دیگر نیازی به ارتباط نزدیک با بیمار نیست که این موضوع خود خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. دوازده ربات توسط شرکت فناوری هوش مصنوعی CloudMinds به این بیمارستان اهدا شده و 200 بیمار که علائم اولیه ویروس کرونا را نشان داده‌اند از تاریخ 7 مارس در این بیمارستان قرنطینه شده‌اند. این ربات‌ها علاوه بر کمک به پزشکان، برای جمع آوری ملحفه‌های قدیمی و دفع زباله‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ربات داروساز

ربات ها در بیمارستان در بخش داروسازی هم فعال هستند ، ربات هوشمند سیتوکر (CytoCare)، اولین ربات هوشمند دنیا است که به طور خودکار توانایی آماده‌سازی داروهای بیماری‌های غددی را در یک محیط استریل دارد. این ربات به طور خودکار توانایی دستکاری و آماده سازی داروهای بیماری‌های غدد را دارد و دوز دارو را به دقت برای تزریق به بیمار آماده می‌کند. این ربات تاکنون در بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاهی دنیا از جمله بیمارستان چارینگ کراس لندن، بیمـارستـان تخصصـی پنانگ در مالزی و دانشگاه پزشکی زیستی رم نصب شده است. بیمارستان‌های  آمریکا نیز استفاده از ربات‌های  داروساز را که برای حذف خطاهای دارویی خطرناک طراحی شده‌اند، آغاز کرده اند.

ربات دیگری در ساخت دارو کمک میکند به نام ربات بلعیدنی که در آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی موسسۀ فناوری ماساچوست با کمک پژوهشگرانی از دانشگاه شفیلد و موسسۀ فناوری توکیو توسعه داده شده است. همانطور که از نامش پیداست، ربات بلعیدنی زندگی خود را به صورت پوشانده شده درون یک قرص شروع می‌کند. دانشمندان MITبرای آزمایش ربات، کپسول یخی به شکل قرص را بکار گرفتند تا ربات را از میان مری و معده‌ای شبیه‌سازی شده عبور دهد. پس از آنکه قرص به معده رسید، یخ آب شده و پوشش دور ربات از بین می‌رود و برای کار آماده خواهد بود. این ربات پس از آنکه پوشش خود را کنار زد می‌تواند توسط پزشکان در بیرون به اطراف هدایت شود تا انسدادها را برطرف کرده و یا زخم‌ها را وصله کند. تعدادی پیش‌نمونه ساخته شد تا این گروه توانست مادۀ مناسب برای چارچوب ربات که همان رودۀ خوک خشک شده است انتخاب شود. بنابراین این ربات تقریباً از سوسیس ساخته شده است که هنگام گرما دیدن جمع می‌شود. این چارچوب از دو لایه با ساختاری از جنس سوسیس ساخته شده است که ذرات مغناطیسی درون آنها قرار گرفته است.

آزمایش اولیه این ربات ، جدا کردن یک باتری بود ،که درون معده جاسازی شده بود. هر ساله هزاران نفر (خصوصاً کودکان) باتری‌های سکه‌ای را می‌بلعند که در صورت گیر کردن می‌تواند مشکل‌های جدی ایجاد کند. ربات بلعیدنی ماهرانه روی باتری می‌لغزد و آن را به حرکت در می‌آورد تا به شکلی ایمن از طریق دستگاه گوارش به خارج هدایت شود.