گجت های هوشمند ورزشی

گجت Zephyr

یک ابزار ورزشی شامل یک لباس ورزشی مجهز به GPS و ماژول زیستی عرضه می‌کند. ماژول زیستی این شرکت، توانایی اندازه‌گیری مستقیم ۶ ورودی شامل ضربان قلب، نرخ تنفس، نوسان ضربان قلب، حالت بدن و ضربه را دارد. سپس این داده‌ها برای نتیجه‌گیری و اعلام پارامترهای دیگر همچون ارتفاع پرش، زمان پرش، جهش اولیه، حداکثر نیرو، ثبات ضربان قلب، دمای حدودی مرکز بدن، درصد ضربان قلب در  آستانه‌ی بی‌هوازی، بازیابی ضربان قلب، نیروی فیزیولوژیکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. این شرکت سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را روی اپلیکیشن مخصوص PC خود با نام OmniSense یا پلتفرم ابری نمایش می‌دهد. پلتفرم ابری، توانایی نظارت بر عملکرد ۱۰۰ ورزشکار به‌صورت همزمان را دارد. به‌علاوه، قابلیت تنظیم هشدارهای شخصی‌سازی‌شده برای سطوح مشخصی از پارامترهای فیزیکی در این پلتفرم وجود دارد. از قابلیت‌های دیگر آن نیز می‌توان به نظارت بر منطقه‌ی تمرینی ورزشکار، براساس تمرین موردنظر اشاره کرد.تیم‌های ورزشی و دانشگاه‌های متعددی در آمریکا از امکانات این پلترم استفاده می‌کنند. از این میان می‌توان به تیم‌های ورزشی دانشگاه ایندیانا، دانشگاه جورج ساوثر، تیم بیسبال Pirates و تیم بسکتبال Maryland Terrapins اشاره کرد.

گجت Moov Now

 این گجت چندمنظوره، کاربر را در مورد نحوه‌ی عملکرد او آگاه می‌کند و پیشنهادهای متناسب با تمرین‌های ورزشکار ارائه می‌دهد. Moov Now از تعدادی حسگر حرکت از جمله شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج استفاده می‌کند تا به کاربر بگوید آیا در دویدن و حرکت‌های فیزیکی عملکرد درستی دارد. این گجت، استقامت و عملکرد و حالت بدنی کاربر را بهبود خواهد داد و بر سرعت، محدوده‌ی حرکتی ورزشکار نیز نظارت دارد. افزون بر ردیابی تمرین فیزیکی و خواب، این گجت حرکت‌های فیزیکی را به صورت سه‌بعدی تحلیل می‌کند. Moov Now برای ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا، کیک‌بوکسینگ و دوچرخه‌سواری مناسب است. این مچ‌بند را می‌توان بر مچ دست و یا مچ پا بست. ضدآب طراحی شده است و تا سه متر زیر آب در هنگام شنا کردن قابل استفاده است. این گجت صفحه‌ی نمایش ندارد و اطلاعات را از طریق گوشی هوشمند نمایش می‌دهد.

گجت حرکت دروسی (Dorothy)

دروسی یک گجت مجهز به سنسور شتاب‌سنج است که به‌راحتی از طریق بلوتوث به یک اپلیکیشن موبایل با قابلیت‌های جالب متصل می‌شود. برای انجام فعالیت‌های مشخص‌شده با اپلیکیشن گجت، تنها باید دروسی را از طریق یک گیره به کفشتان متصل کنید و درحالی‌که کفش‌هایتان را پوشیده‌اید سه بار پاشنه آن‌ها را به‌آرامی به هم بزنید.با استفاده از اپلیکیشن این گجت می‌توانید با واردکردن یک نام و شماره دروغین، تماس دروغینی ایجاد کنید. (با این قابلیت مثلاً زمانی که نمی‌خواهید در یک مکان حضور داشته باشید یا کنار فرد خاصی باشید، کافی است سه بار پاشنه کفش‌ها را به هم بزنید تا گوشی زنگ بخورد و به بهانه جواب دادن به تماس خود را از آن موقعیت دور کنید).از دیگر قابلیت‌های اپلیکیشن دروسی می‌توان به امکان درخواست تاکسی اینترنتی، سفارش آنلاین غذا و به اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی‌تان با دوستان‌تان اشاره کرد.

تراشه‌های RFID و جی‌پی‌اس (ردیابی)

شاید بتوان تراشه‌های RFID و دستگاه‌های جی‌پی‌اس را در دسته گجت‌های پوشیدنی قرار داد، اما به علت کارکرد آن‌ها و قدمت بیشتر دستگاه‌های ردیابی، آن‌ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. تراشه‌های RFID معمولا در مسابقاتی که سرعت حرف اول را میزند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تراشه در قسمتی از لباس یا وسیله نقلیه ورزشکار قرار داده می‌شود تا با استفاده از اتصال بیسیم، سیگنال‌های موقعیت مکانی دقیق ورزشکار ارسال شود. از این دستگاه‌ها در مسابقات دو و میدانی، موتور‌سواری، اتومبیل‌رانی، دوچرخه‌سواری، قایق سواری در آب‌های خروشان، کوه نوردی، مسابقات استقامت چندگانه و اسب‌دوانی استفاده می‌شود. به خصوص کارکرد اصلی این تراشه‌ها در مسابقاتی با مسیر طولانی است، مسابقاتی مانند دو ماراتن، دو صحرا نوردی، دو کوهستانی، انواع مسابقات رالی جاده‌ای، تور‌های دوچرخه‌سواری مختلف و غیره که معمولا در مسیر‌های چند کیلومتری یا بین شهری و بعضا بین کشوری و بین قاره‌ای برگزار می‌شود. با این تراشه‌ها می‌توان مکان دقیق ورزشکار را شناسایی کرد، با این روش امکان تقلب ورزشکار نیز کاهش پیدا می‌کند و همچنین وضعیت او مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نوع تراشه‌ها حتی برای اعلان نتایج و گزارش زنده مسابقه نیز کاربرد دارند.